کد مطلب:188847 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158

آثار یاد و ذکر خداوند
امام باقر (ع) می فرماید:

صاعقه ها (آفات و زیان ها) هم به مؤمنان اصابت می كند و هم به غیر مؤمنان و تنها در این میان كسانی از آسیب های صاعقه در امان می باشند كه قلب و زبانشان به یاد خدا باشد. [1] .

یعنی؛ یاد خداوند مانع تأثیر صاعقه در انسان می شود هر چند او در معرض هجوم و تأثیر صاعقه قرار داشته باشد.

ابوحمزه ی ثمالی از امام باقر (ع) نقل می كند:

خداوند می فرماید: هرگاه بنده ای از بندگانم تمام توجه و همت خویش را، به سوی من معطوف دارد، من بی نیازی را در جان و روحش قرار خواهم داد (و او احساس كمبود و ناتوانی و وابستگی نخواهد كرد) و فقر را از پیش چشمانش ریشه كن خواهم ساخت (تا بیم از فقر و ناداری او را رنج ندهد و به زحمت و نگرانی نیندازد) و كارهای پراكنده اش را سامان می دهم و برترین سود سودآوران را برایش در نظر می گیرم.

ولی هر گاه بنده ام همت و توجه خود را به جانبی جز من معطوف دارد، او را به



[ صفحه 280]



گرفتاری های درونش مبتلا می كنم، فقر و تهیدستی چون جرثومه ای هماره در برابر چشمانش او را تهدید می كند، كارهایش بی سر و سامان می شود و ریسمانش را به گردن خودش می افكنم تا به هر دره ای كه كشیده شد، كشیده شود! [2] .


[1] عن ابي جعفر (ع) قال: الصواعق تصيب المؤمن و غير المؤمن، و لا تصيب الذاكر. حلية الاولياء 3 / 181.

[2] قال ابوحمزة ثمالي: سمعت محمد بن علي يقول: يقول الله عزوجل: اذا جعل عبدي همه في هما واحدا جعلت غناه في نفسه، و نزعت الفقر من بين عينيه. و جمعت له شمله، و كتبت له من وراء تجارة كل تاجر، و اذا جعل همه في مفترقا جعلت شغله في قلبه، و فقره بين عينيه، و شتت عليه أمره و رميت بحبله علي غاربه، و لم أبال في أي واد من أدية الدنيا هلك. تاريخ يعقوبي 2 / 320.